![]() |
![]() |
Heilige GeestVan $1Inhoudsopgave
https://christipedia.miraheze.org/wiki/Heilige_Geest De Heilige Geest is de Geest van God en van Jezus Christus. Zoals de Heer Jezus de tweede Persoon in de Godheid is, zo is de Heilige Geest de derde Persoon. EeuwigReeds bij de schepping zweefde of broedde Hij over de wateren, Gen. 1:2. Zo wordt Hij dan ook de eeuwige Geest genoemd, Hebr. 9:14. De Geest en JezusVan de Heer Jezus lezen we, dat de Heilige Geest Hem heeft verwekt, toen Hij uit de maagd Maria zou geboren worden, Matth. 1:20. Bij de doop van de Heer Jezus door Johannes kwam de Heilige Geest als een duif neer op de Heer Jezus, terwijl een stem uit de hemel klonk: "deze is Mijn Zoon, de geliefde" (Matth. 3:16), zodat we ook hier, evenals bij de schepping, de goddelijke drieëenheid hebben. De Heiland getuigde, dat de Geest des Heren op Hem was om Zijn roeping te vervullen (Luc. 4:18). Gedurende Zijn wandel op aarde liet de Heer zich door die Geest leiden en Hij beloofde, dat na Zijn sterven en hemelvaart de Heilige Geest als „Trooster” uit de hemel zou komen voor de gelovigen om hen in alle waarheid te leiden (Matth. 4:1; Luk. 4:14; Joh. 14:16-26; 16:13). In Hand. 2 vinden we de vervulling van deze belofte. Op de Pinksterdag gebeurde dit wonder te Jeruzalem (Hand. 2:1-4). Komst, woning en nabijheidZoals de Heer Jezus met de Vader de hemelen bewoonde voor Zijn menswording (Joh. 15:26), zo is de oorspronkelijke woonplaats van de Heilige Geest ook de hemel. David bidt: "neem Uw Heilige Geest niet van mij". (Ps. 51:13; 2 Sam. 23:2). De Heilige Geest, die in de hemel woonde, nam dus tijdelijk bij enkele personen Van de oude Simeon, die baby Jezus in zijn armen nam, wordt gezegd dat de Heilige Geest 'op hem was' (Luc. 2:25). Hij werd door de Geest geleid. Lu 2:25 En zie, er was een man in Jeruzalem wiens naam was Simeon, en deze man was rechtvaardig en godvrezend en verwachtte de vertroosting van Israel, en de Heilige Geest was op hem. Sedert de komst van de Heilige Geest neemt Deze zijn intrek in elke waarachtig gelovige, die wedergeboren, uit water en Geest geboren is. De Geest is in hem of haar. Sedert zijn komst op de Pinksterdag woont de Heilige Geest op aarde, zonder een zichtbare gedaante aangenomen te hebben, zoals de Heer Jezus. Hij bewerkt de WerkzaamheidDe Heilige Geest is de Auteur van het oude testament, immers: "door de Heilige Geest gedreven mensen hebben van Godswege gesproken." (2 Petr. 1:21) Zijn werk in het Oude Testament
Zijn Werk in het Nieuwe Testament
ZegelDe Heilige Geest is als een zegel op de gelovige gedrukt. Wij zijn met Hem verzegeld tot de dag van de verlossing, waarop de Heer Jezus ons lichaam zal verlossen en ons tot Zich nemen. Efe 4:29 Laat geen vuil woord uit uw mond komen, maar veeleer een dat goed is tot opbouwing waar dat nodig is, opdat het genade geeft aan hen die horen. Leven door de GeestDe gelovigen worden opgewekt door de Geest te wandelen, Gal. 5:16. Door veel met onze Heer Jezus bezig te zijn en eigen belangen op de achtergrond te schuiven zullen we meer met Gods Geest vervuld zijn en zal de negenvoudige vrucht van de Geest bij ons opgemerkt worden, Ef. 5:18, Gal. 5:22 ToekomstBij de wederkomst van onze Heer om al de Zijnen tot zich te nemen in de heerlijkheid zal ook de Heilige Geest naar de oorspronkelijke woonplaats, de hemel, terugkeren, 2 Thess. 2:6-7. Ook Hij bidt tot de Heer Jezus: „kom”, Opb. 22:17. Daarna is Zijn taak, als „onderpand" en „zegel” voor de gelovigen (Ef. 1:13-14), beëindigd en zal Hij vanuit de hemel de harten en gewetens van velen bewerken, die dan op aarde wonen, zoals Hij dit deed voor Zijn komen op aarde. Bewijs dat Hij een Persoon isDe Heilige Geest is niet enkel een invloed, maar een Persoon. Dat de Heilige Geest niet een onpersoonlijke kracht is, zoals de Jehovah-getuigen leren, maar een Persoon en wel Zelf één met God, ja, Zelf God, blijkt onder andere uit het volgende. Hij is een Persoon die bedroefd kan worden door een verkeerde houding van gelovigen; door zonde en weerspannigheid kunnen wij Hem verdriet aandoen. Efe 4:29 Laat geen vuil woord uit uw mond komen, maar veeleer een dat goed is tot opbouwing waar dat nodig is, opdat het genade geeft aan hen die horen. Verdriet kunnen alleen levende wezens hebben. De zwaartekracht kan geen verdriet hebben. De Heilige Geest is méér dan een kracht. In Johannes 14 vers 16 noemt Jezus de Heilige Geest de andere Trooster, Die Zijn plaats zou innemen. Onze Heere Jezus Zelf is de ene Trooster, en de Heilige Geest is de andere Trooster. Als deze andere Trooster een onpersoonlijke kracht was, dan moest Jezus ook een onpersoonlijke kracht zijn. Is echter de ene Trooster Jezus een Persoon, dan moet de andere Trooster ook een Persoon zijn. Als Hij niet God was, maar een onpersoonlijke kracht... Hoe zou Hij dan de gelukzalige maagd Maria hebben kunnen overschaduwen, zodat onze Middelaar, Gods Zoon, door haar kon worden ontvangen en heilig uit haar kon worden geboren? (Mattheüs 1 vers 18) De leer dat de Heilige Geest een onpersoonlijke kracht is berooft ons van al deze troost en vreugde! Nee, de Schrift predikt Hem aan ons als de levende en persoonlijke God, samen met de Vader en de Zoon; van gelijke kracht, waardigheid en eer. BronH. Moll, Wat zegt Gods Woord over ...?, deel 1 (Oostburg: W.J Pieters, z.j.), blz. 11-13. Tekst hiervan is, onder toestemming, op 13 maart 2015 verwerkt. Meer informatieBenedikt Peters, De Heilige Geest; zijn gaven en werken. http://verkoop.johannes-multimedia.nl/product_info.php/products_id/115
Labels: (Bewerk labels)
|
|
Powered by MindTouch Core |
Verrijk Christipedia door informatie
toe te voegen. Help mee de tekst te verbeteren. Zie Meedoen. |