![]() |
![]() |
Pasen (Bijbel)Van $1
https://christipedia.miraheze.org/wiki/Pasen_(Bijbel) Pasen (Hebr. Pesach, Aram. Pascha, Gr. Pascha, Eng. Passover) is het feest waarop de Israëlieten de bevrijding en de uittocht uit Egypte herdenken. Het werd als hoogtijd ingesteld toen de Israëlieten nog in Egypte waren. De laatste plaag, de dood van de eerstgeborenen onder mensen en dieren in Egypte, was aanstaande. De HEER droeg de Israëlieten op om het bloed van een volkomen éénjarig lam, genomen voor elk huis, te strijken op de bovendorpel en de beide zijposten van hun huisdeuren. Daarbij gaf Hij de belofte van verschoning:
Ex 12:22 Neem dan een bosje hysop 'Pesach' betekent voorbijgaan: "... wanneer Hij het bloed zien zal aan den bovendorpel en aan de twee zijposten, zo zal de HEERE de deur voorbijgaan, en den verderver niet toelaten in uw huizen te komen om te slaan." (Ex. 12:23, Statenvertaling) De Israëlieten gehoorzaamden en, volkomen veilig onder beschutting van het bloed, voedden zij zich met het gebraden lam. Wanneer ze in het beloofde land zouden zijn, moesten ze het Pascha houden als een van hun jaarlijkse feesten (Ex. 12: 3-28; Lev. 23: 4-8). Indeling van dit artikel: Het pascha is een hoogtijdag van God, het is 'des HEEREN pascha'. Le 23:5 In de eerste maand, op den veertienden der maand, tussen twee avonden is des HEEREN pascha. Het pascha valt op de 14e dag van de eerste maand van de godsdienstige kalender van Israël. Le 23:5 In de eerste maand, op den veertienden der maand, tussen twee avonden is des HEEREN pascha. De 14e van de maand Abib (of Nisan) valt in maart of april. In 2013 bijvoorbeeld viel de dag op 25 maart, in 2016 op 22 april. Het begin van een nieuwe maand wordt bij de Joden bepaald door de maankalender, welke afwijkt van de in Nederland, België en vele andere landen gebruikelijke zonnekalender. Reeds op de 10e van de eerste maand moest het lam worden gekozen. Het moest een gaaf eenjarig mannetje zijn, een schaap dan wel een geit. Het dier moest tot de 14e bij het gezin blijven. Op de 14e moest het worden geslacht tussen de twee avonden. De botten mochten niet gebroken worden. Het paasfeest houdt een offerdienst in. Ex 12:26 En het zal gebeuren, als uw kinderen tegen u zullen zeggen: Wat betekent deze dienst voor u? Het paaslam werd gegeten op de 15e van de eerste maand, in de avond. Daarbij werden ongezuurd (= ongedesemd) brood en bittere kruiden gegeten. Met ongedesemd broodMet het paaslam werd alleen ongedesemd ('ongezuurd') brood gegeten. Ex 12:8 Zij moeten het vlees dezelfde nacht [nog] eten; op vuur gebraden, met ongezuurde [broden] [en] met bittere kruiden moeten zij het eten. (HSV) De 16:1 Neem de maand Abib in acht en vier het Pascha ter ere van de HERE, uw God, want in de maand Abib heeft de HERE, uw God, u in de nacht uit Egypte geleid. Ook op de uitgestelde viering van Pasen werd ongezuurd brood gegeten. Nu 9:11 In de tweede maand, op de veertiende dag, tegen het vallen van de avond, moeten zij het houden; met ongezuurde [broden] en met bittere kruiden moeten zij het eten. (HSV) Pasen en reinigingJoh 11:55 Het pascha van de Joden nu was nabij, en velen uit het land gingen op naar Jeruzalem voor het pascha, om zich te reinigen. (TELOS) De wet van Mozes gebood geen bepaalde reinigingen voor het Paasfeest. Wel waren er wettelijke onreinheden die wettelijke reiniging vereisten. Onder meer geboorte, vloeiing (zoals een zaadlozing), aanraking van een kruipend gedierte en aanraking van een dode maakten volgens de wet onrein. Ook het verkeer met de heidenen werd door de Joden geacht te verontreinigen. Nu 9:6 Nu waren er mensen die vanwege [het aanraken van] het dode lichaam van een mens onrein waren, en op die dag het Pascha niet konden houden. Daarom kwamen zij die dag naar voren, vóór Mozes en vóór Aäron. (HSV) In diverse plaatsen van het Oude Testament werd het volk gelast, als enige belangrijke gebeurtenis aanstaande was, zich daags tevoren te reinigen, te heiligen (Gen.35:2; Ex.19:10 v.; Joz.3:5). Ter voorbereiding voor het paasfeest wilde men zich van wettelijke onreinheid zuiveren door wassingen of offeranden. De onreinheid opgelopen door het aanraken van een doden vereiste zeven dagen tot reiniging. Het brengen van offers tot reiniging was lastig voor hen die ver van Jeruzalem af woonden. Daarom trokken velen eerder heen om zich daar te reinigen. Voorafbeelding van Christus' offerHet Pascha is een voorafbeelding van Christus' offer. Op 10 Nisan hield Hij zijn intocht in Jeruzalem en kwam vervolgens dagelijks in de stad, zoals de Israliëten van de 10e tot de 14e Nisan een lam bij zich hadden. Op 14 Nisan werd Jezus 'tussen de twee avonden', d.w.z. tussen de zonsondergang van 12.00 (begin van de neergang der zon) en de zonsondergang van 18.00 uur (verdwijnen onder de horizon), om 15.00 uur, 'geslacht', d.w.z. stierf Hij. Zijn verwerping en lijden in deze wereld waren bitter ('bittere kruiden'). Zijn beenderen werden door de soldaten niet gebroken, zoals de botten van het paaslam evenmin gebroken mochten worden. Het Pascha stelt het offer van Christus voor, die zijn bloed voor doemwaardige zondaars vergoot en plaatsvervangend stierf voor hen die in Hem geloven en achter Zijn bloed schuilen. Paasmaaltijd in Jezus' dagenHet vieren van het Pascha verliep in elk Joods gezin volgens een vast patroon. Volgens de joodse autoriteiten vond de viering ten tijde van Jezus aldus plaats:
Pasen en laatste avondmaalDe Heer Jezus heeft het pascha gehouden op de dag dat hij werd gearresteerd en als (paas)lam ter slachting werd geleid. Dat Hij toen het pascha heeft gehouden, blijkt uit de drie synoptische evangeliën Mattheus, Marcus en Lucas. Mt 26:18 Hij nu zei: Gaat de stad in naar die-en-die en zegt tot hem: De Meester zegt: Mijn tijd is nabij; bij u zal Ik het pascha houden met mijn discipelen. De Meester begeerde vurig om de laatste Pascha in zijn aardse leven met zijn discipelen te eten, die een uniek ‘huisgezin’ vormden.
Uit de beschrijving van het laatste avondmaal gebruikt door de Heer en zijn leerlingen, vinden we elementen uit de gebruikelijke paasmaaltijd[2]:
Midden onder het Pascha heeft de Heer zijn maaltijd ingesteld. De Heer is het Lam dat geofferd zou worden voor de verlossing van het volk. Het brood vertegenwoordigt zijn lichaam, dat voor ons in de dood gegeven zou worden. Hoewel ook het paaslam een zinnebeeld van Hem als het Lam van God is en het hoogtepunt van de paasmaaltijd was, stelt de Heer lamsvlees niet als ingredient van Zijn maaltijd in. Voor de viering van Zijn maaltijd in de navolgende eeuwen hoefde geen lam meer geslacht te worden. Het Pascha is in hem vervuld. Christus, ons Pascha, is geslacht, zegt de apostel Paulus. Sommige uitleggers stellen dat Jezus niet het pascha heeft gegeten, maar een of ander vriendschapsmaal. Het pascha zou door de Joden pas een avond later worden gegeten. Die uitleggers komen tot dit standpunt omdat het paaslam pas later zou worden geslacht, na het avondmaal, in de middag van dezelfde dag 14 Nisan, toen de Heer Jezus stierf aan het kruis. Een andere grond voor hun uitleg is dat bij de beschrijving van de maaltijd het paaslam niet wordt vermeld, noch de bittere kruiden. Tegen de conclusie dat Jezus het pascha niet gegeten heeft, kan worden aangevoerd dat de gegevens van de synoptische evangliën zeer sterk wijzen op een pascha door Jezus gehouden. Dat het lam en de bittere kruiden niet worden genoemd, betekent niet dat ze ontbraken. Bovendien, het ware paaslam is Christus zelf. Het was niet nodig om de ingredienten van de maaltijd op te sommen. De Heer Jezus heeft blijkbaar de maaltijd op een ander tijdstip gehouden dan de paasmaaltijd die Joden na zijn dood hielden. Na zijn dood in de middag van 14 Nisan werd die maaltijd gehouden op 15 Nisan in de avond. 15 Nisan is de eerste dag van het feest van de Ongezuurde Broden. Mogelijk was in die tijd binnen het Jodendom ruimte om de paasmaaltijd op meerdere tijden te houden. Vergelijk de eerste en tweede seders (paasmaaltijden) in het tegenwoordige Jodendom. In elk geval bestond er in het Jodendom verschil van mening over de tijd waarop het paaslam moest worden geslacht en gegeten: te slachten in de middag (ca. 15.00 uur) of in de schemer van de voorafgaande avond (18.00-19.30 uur), te eten in de avond en nacht van 14 Nisan of in de avond en nacht van 15 Nisan. Daar komt bij dat reeds de Wet de mogelijkheid toestond bij verhindering het pascha op een ander tijdstip te houden: op de 14e van de tweede maand (precies een maand later), wat getuigt van soepelheid ingeval van beletsel. Daar komt ook bij, dat de Heer Jezus niet alleen Heer is van de sabbat, maar ook van Pesach. Pasen en Ongezuurde BrodenVerbonden met en in tijd onmiddelijk volgend op het Pascha is het feest van Ongezuurde Broden. Dit feest begon op de dag na het Pascha - dus op de 15e dag van de eerste maand - en duurde zeven dagen. In de huizen mocht geen zuurdeeg zijn. Vóór de 15e was al het zuurdeeg weggedaan. Het Pascha werd gegeten in de avond van de eerste dag dag van de Ongezuurde Broden. Het zuurdeeg was toen al weggedaan. Op de eerste dag en de zevende dag van Ongezuurde Broden waren heilige samenkomsten. Op die dagen mocht geen dienstwerk worden gedaan. In het volgende Schriftgedeelte worden de beide feesten onderscheiden, maar ze worden in de voorschriften in één adem genomen.
Later in de geschiedenis van het volk Israël werd het woord 'pascha' toegepast op de hele periode van Pasen en Ongezuurde Broden. Mt 26:17 Op de eerste dag nu van de ongezuurde broden kwamen de discipelen bij Jezus en zeiden: Waar wilt U dat wij U toebereidselen maken om het pascha te eten? Ook in de zedelijk-geestelijke toepassing voor de Nieuwtestamentische gelovigen is Ongezuurde Broden nauw verbonden met Pasen: 1Co 5:7 Zuivert het oude zuurdeeg uit, opdat u een nieuw deeg bent; u bent immers ongezuurd. Want ook ons pascha, Christus, is geslacht. Feestvieren met ongezuurde broden is voor de gelovige in dankbare blijdschap een heilig leven leiden dat in overeenstemming is met de verlossing door het bloed van het Lam. Meer informatieDato Steenhuis, Pascha - Verlossing. Lezing gehouden te Emmen, 9 sept. 2008. Download van GroeienInGeloof.com. Willem J. Ouweneel, Het Paasfeest. Lezing, 2002. Download van GroeienInGeloof.com BronnenIn dit artikel is in 2010 vertaalde tekst gebruikt uit A New and Concise Bible Dictionary (George Morris, 1899), s.v. Passover.
Labels: (Bewerk labels)
|
|
Powered by MindTouch Core |
Verrijk Christipedia door informatie
toe te voegen. Help mee de tekst te verbeteren. Zie Meedoen. |