Poster Mission

Poster Mission is een Zuid-Duitse zendingsorganisatie die in 1972 is opgericht en tot doel heeft „het Woord van God met verzen van de Bijbel op reclameposters te verspreiden.”

Zij adverteert met Bijbelverzen op stickers en posters in het openbaar vervoer. Kleine en onopvallende stickers worden op de ramen van voertuigen geplakt. De advertenties worden bekostigd met donaties van christenen en kerken, onder andere van de Evangelische Kirche in Württemberg.

Bijbelteksten in de openbare ruimte, zoals op kerkgebouwen en op gevels van oude huizen, komen al heel lang in Duitsland voor. Maar volgens Poster Mission wordt het in Duitsland steeds moeilijker wordt om advertentieruimte te vinden voor haar reclame.

Tegenkanting en verdediging

In 2021 werd bericht[1] dat advertenties met Bijbelverzen in stations en metro’s op weerstand stuitten in het Duitse Stuttgart. De gecombineerde fractie van de politieke partij Die Linke de Piratenpartei Deutschland had het regionale parlement van Stuttgart opgeroepen om de reclame in de metro van Stuttgart te verbieden. Deze critici stelden dat de „deels agressieve zendingsboodschap” de reiziger een ongemakkelijk gevoel geeft en op „geen enkele manier overeenkomen met de gastvrije cultuur van de regio.” Volgens hen zou het openbaar „geen plek moeten zijn van indoctrinatie.”[2] Ze willen meer ideologische neutraliteit van reclame-uitingen in de openbare ruimte.

De Evangelische Kirche in Württemberg antwoordde dat de Bijbelteksten veel reizigers juist kracht en hoop geven. De stickers sluiten niemand uit, stelde de kerk. De plaatselijke evangelische werkkring binnen de regerende partij CDU verdedigde het recht om advertentieruimte te kopen om Bijbelverzen mee te delen. Er is geen beperking voor enige religieuze groepering of wereldbeschouwing om een reclamecampagne te voeren. Een vrije samenleving is een waarin verschillende wereldbeschouwingen voorgesteld kunnen worden. Dergelijke advertenties zijn volgens de werkkring „niet in strijd met de grondwettelijke eis van ideologische neutraliteit. Elke andere religieuze gemeenschap heeft ook de mogelijkheid om reclame te maken voor haar zaak.”[2] Ook wees de werkkring op de lange traditie van Bijbelteksten in de openbare ruimte.

Bronnen

Debat over reclame met Bijbelteksten in Duitse metro’s, RD.nl, 27 jan. 2021.

Political dispute in Stuttgart over Bible verses advertised on trains, EvangelicalFocus.com, 25 jan. 2021.

Voetnoot